La musique en Afrique

Fatoumata Diawara


Fatoumata Diawara is een vrijgevochten muzikante van Malinese afkomst. Ze groeide op in Mali's hoofdstad, Bamako, onder de vleugels van haar tante. Deze tante, een actrice van beroep, bracht Fatou in contact met de toneel- en filmwereld. Het ging haar voor de wind. Al snel kreeg ze belangrijke rollen toegewezen en stond op haar achttiende op het podium in Parijs. Nu focust ze zich op haar muzikale carrière en toert ze de wereld rond - tot in Brussel - met haar gitaar in de aanslag. Ze mixt de muzikale tradities van haar voorouders, de Wassoulou-muziek, met internationale genres. 
Haar familie heeft het er moeilijk mee. Zomaar van hier naar daar reizen, zonder echtgenoot dan nog! Dat past niet voor een Malinese. Het houdt Fatou niet tegen. Ze zingt en tokkelt verder en toont bovendien dat Afrikaanse vrouwen heel wat in hun mars hebben.




Tamikrest


Acht jaar geleden werd Tamikrest opgericht met een duidelijk door voor ogen: het muzikale verzet tegen de decennialange discriminatie van de Tuareg in het noorden van Mali.  Zelf behoren de bandleden tot deze bevolkingsgroep en voelen ze zich, net als vele andere Tuareg, behandeld als tweederangsburgers in eigen land. Daarom greep een deel van de Tuareg-bevolking in 2012 naar de wapens. Zij hoopten hun lot te verbeteren door middel van een onafhankelijkheidsstrijd en de oprichting van een eigen staat, Azawad. De oorlog die hierdoor ontketend werd, draaide uiteindelijk heel anders uit en de Tuareg zien hun rechten nog steeds niet gevrijwaard.
Maar Tamikrest speelt voort. Ze doen de muzikale tradities van hun volk eer aan maar laten zich ook inspireren door westerse namen als Pink Floyd en Jimi Hendrix. Zo past hun muziek binnen het genre van de 'Tuareg blues'. Deze naam verwijst niet enkel naar de muzikale stijlenmix maar ook naar de inhoud. Ousmane Ag Mossa, de leider en zanger van de groep, bezingt immers de pijn en de ellende waaraan de Tuareg al jaren zijn blootgesteld. Je hoeft geen kenner van het Tamasheq te zijn om te beseffen dat er inderdaad veel emotie in de songteksten ligt.




Mola Sylla


Mola Sylla groeide op in het Dakar van de jaren 60, de hoofdstad van de toen nog jonge Senegalese republiek. Muziek zat hem in het bloed. Hij stamde namelijk uit een familie van griots, zangers met een olifantengeheugen die op muzikale wijze allerlei verhalen van hun voorouders doorvertellen. Zij houden zo de mondelinge traditie in West-Afrika in stand. In de jaren tachtig richtte Mola de band Senemali op en toerde ermee rond op het Europese continent. Zo kwam hij terecht in Amsterdam, waar hij zich in 1987 settelde. Sindsdien laat hij zich beïnvloeden door verschillende genres en stijlen maar inspireert hij zelf ook anderen. Vandaag vormt hij een indrukwekkend muzikaal trio met de Nederlanders Ernst Reijseger en Harmen Fraanje. Een Senegalese griot in een Europees jazz ensemble, dat had ik in Senegal nooit eerder gehoord.




Bembeya Jazz National


Guinée 1958: het land scheurde zich af van Frankrijk en riep haar onafhankelijkheid uit. Sékou Touré, Guinée's eerst verkozen president, besloot het natiegevoel van zijn landgenoten op te wekken door in te zetten op Guinée's culturele identiteit. Hij sponsorde nationale orkesten die de culturele authenticiteit van de nieuwe natie moesten aantonen. Op die manier creëerde hij groeimogelijkheden voor jonge Guinese muzikanten, zij het enkel bij gratie van de staat die hen financieel steunde. Zo zag Bembeya Jazz National het licht in 1961 en werd zij de meest succesvolle brassband in het land. De groep bestaat uit heel wat getalenteerde Guinezen waaronder Sékou Diabaté, een griot die onder meer aan de basis lag van Bembeya's populariteit in Conakry, de hoofdstad van Guinée. Bembeya Jazz National bouwt voort op de muzikale traditie van de Mandinka, gekenmerkt door instrumenten als de Balafon en de Kora. Hun genre waarin ze spelen wordt omschreven als Afropop, een nogal brede term voor hedendaagse populaire muziek uit Afrika die zich vooral laat typeren door invloeden van jazz, blues en Cubaanse salsa. Tijdens het luisteren naar Bembeya Jazz National waan je je dan ook op verschillende continenten tegelijk.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten