maandag 3 december 2012

De hitte van de Sahel


Mijn eerste maanden hier in Dakar was het al meteen zweten geblazen. Het regenseizoen was net afgelopen en de brandende zon nam het weer over van de donkere regenwolken. Een sportieve prestatie in september en oktober zat er niet echt in. Ik zag er al tegenop om even naar de supermarkt te wandelen. Eenmaal de deur uit sloeg de zon genadeloos toe.
Zelfs de Senegalezen konden de hitte niet verdragen. Njaye, de man uit mijn Senegale familie, lag enkele dagen uitgeteld op zijn matras, de ventilator draaide op volle toeren. Het kwik steeg regelmatig tot 40° C. Of de klimaatsveranderingen er iets mee te maken hebben weet ik niet zeker. Maar we hebben hoe dan ook enkele bijzonder warme maanden achter de rug.
De opwarming van de aarde laat zich anders wel kennen in Senegal en de rest van de landstrook onder Sahara die we de Sahel noemen. De hele regio geeft te kampen met droogtes en verwoestijning. Drinkwater in het binnenland wordt schaars. In 2010 teisterde een hittegolf de streek. Boeren konden hun gewassen niet verbouwen en een hongersnood brak uit met vele vluchtelingen tot gevolg.
Hier in Dakar heb ik tot nu toe niet echt iets gemerkt van de climate change en mensen die ik erover aansprak leken me niet helemaal op de hoogte van de klimaatveranderingen. Maar misschien hoor ik in het binnenland heel andere verhalen.
Onlangs voerde 11.11.11 met dit filmpje campagne omtrent opwarming van de aarde. Ik hoop dat iedereen ondertussen weet dat dit clipje geënsceneerd is. De afrikaan die in het publiek zit vertolkt niet toevallig de rol van... een Senegalese boer.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten