dinsdag 4 december 2012

Wolof voor Dummies


We kunnen dan wel ons beste Frans bovenhalen om met de kinderen te praten, vaak verstaan ze er niets van. We moeten heel wat verduidelijken door uit te beelden. De kinderen van het project zijn voornamelijk opgegroeid met het Wolof, de taal van de gelijknamige bevolkingsgroep. In Senegal wonen veel verschillende etniciteiten, maar de Wolof zijn het talrijkst. Het Wolof is dus de omgangstaal die zowat elke Senegalees beheerst. Ook al behoren velen tot een ander volk zoals de Peul, Sérèr, Diola of Mandinka, elk met nog eens hun eigen taal. 
Het Frans mag dan wel aangeleerd worden op school, sommige volwassen zijn niet echt in staat een woordje in het Frans te wisselen (onderwijs is immers niet voor iedereen toegankelijk). Het is dan ook handig een woordje Wolof te kunnen spreken. Om de taxichauffeur duidelijk te maken waar je naartoe wil, om een winkelier te vertellen wat je wil aankopen of gewoon om het respect van een Senegalees te winnen.
Hier enkele handige uitdrukkingen:


goeiedag!                                      Salaamalekum
      antwoord                                Malekumsalaam

Hoe gaat het?                                Na nga deff?
                                      
Het gaat goed!                              Ma ngi fi (rekk)    (lett: ik ben hier)

Alles goed?                                   Yaa ngi ci diam?     (de 'c' spreek je uit als 'tsj')

Ja                                                   Waaw

Neen                                              Deedeet

Waar ga je naartoe?                       Foy dem?

Ik ga naar Dakar.                           Ma ngi dem Dakar.

Tot de volgende keer!                    Ba beneen yoon!



Ik wil graag een brood kopen        Dama begge djend mbourou.

Hoeveel kost het?                          Bi ñaata la?

Bedankt!                                        dieuredieuf!


Graag gedaan                                 ñoo koo bokk


Tot morgen!                                   Ba souba!




laat me gerust!                                Bay ma!


Ik ben moe.                                    Dama sonn.


Ik heb honger / dorst                      Dama khiff / mar


Ik ga eten.                                      Dinaa lekk.


Het is lekker.                                  neex na   (de 'x' spreek je uit als 'ch')



Andere leuke uitdrukkingen vind je in de rechterkolom bij het rubriekje 'Woordjes in het Wolof'.

Ik probeer er elke maandag een ander woord of zinnetje in te zetten dat ik de voorbije week heb geleerd  (kinderen zijn goede leraars).





1 opmerking: